keskiviikko 1. elokuuta 2018

Kasmir-merinopaita





Sain yli kaksi vuotta sitten työkaveriltani kartiollisen mustaa kasmiria. Kyllä vain! Uskokaa tai älkää. Hän työskenteli aikanaan Irlannissa luksusneuleita valmistavassa yrityksessä ja oli sieltä hankkinut kartion. Sille ei ollut kuitenkaan tullut käyttöä vuosikausiin ja hän päätti lahjoittaa sen minulle. Aika kiva lahja! Kartio oli minulla yli kaksi vuotta, ennen kuin päätin että nyt käyttöön se. Kasmir on cobweb-paksuista ja vaati jonkun kaverin seurakseen. Yksinkertaisena en sitä neuloisi.





Kävin työmatkalla Tallinnassa helmikuussa ja onneksi minulla oli aikaa piipahtaa suosikkilankakaupassani Wool & Woollenissa. Ostin sieltä mustan kasmirin kaveriksi ohutta mustaa merinoa; 100 g / 1500 m. Mallitilkun neulomisen jälkeen lähdin ohjemetsälle. Ravelrystä löytyikin kivannäköinen paita; JANI. Ostin ohjeen ja ryhdyin lukemaan sitä läpi. Huomasin heti kaksi kohtaa, jotka eivät istuisi minulle; kainaloon ei luotu yhtään lisää silmukoita hihojen erottamisessa ja hihoissa oli minun käsivarsilleni liian vähän silmukoita. Aloitussilmukat otin ohjeesta, muuten laskin silmukkamäärät itse. Tyypillistä.





Paita valmistui juuri parahiksi hellekelillä ja kuvaaminen otti oman aikansa. Ei todellakaan tehnyt mieli vetää villapaitaa päälle, kun kaikki muutkin vaatteet olivat liikaa. Uhmasin kuitenkin säätä, kun Lofooteilta löytyi hieno ranta neulekuvaamiseen. Suht hankalaa on mustaa paitaa kuvata, mutta löysähkö kaksinkertainen kaulus, väljä miehusta ja suht napakat hihat. Kaulus, hihansuut, helma 1 o, 1 n joustinta.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti